KATEGORIA:

Platforma e-learningowa

platforma e-learningowa

Moodle, SuccessFactors…

Zanim jeszcze firma e-learningowa zajmie się przygotowaniem szkolenia, musi powstać i zostać dostosowana do potrzeb klienta odpowiednia platforma e-learningowa. Platforma e-learningowa to środowisko informatyczne, w którym odbywa się kształcenie na odległość. Na rynku jest wiele rozwiązań informatycznych w segmencie platform e-learningowych – zarówno darmowych jak i komercyjnych. Dużą popularność w Polsce zyskał system zarządzania kursami o nazwie Moodle, który można dowolnie modyfikować, i który spełnia wszelkie wymogi do wdrażania e-learningu w firmach.

W zależności od wymagań firmy, uruchamiane są na platformie narzędzia, spełniające odpowiednie funkcje takie jak np.:

  • Rejestracja i zarządzanie użytkownikami np. przypisanie im odpowiednich ról (ucznia lub konkretnego zawodu, który wykonuje),
  • Zaplanowanie i zarządzanie kursem (np. przypisanie tylko konkretnego zawodu – menadżerów, na szkolenie z motywowania podwładnych),
  • Budowanie i udostępnianie elektronicznych materiałów edukacyjnych,
  • Import gotowych kursów,
  • Komunikacja między uczestnikami zajęć,
  • Raportowanie aktywności uczniów i nauczycieli (np. poprzez dziennik logowania),
  • Sprawdzanie wiedzy (np. testy),
  • Archiwizacja kursów,
  • Zbieranie opinii (np. ankiety).

Firmy rzadko decydują się na wszystkie wyżej wymienione narzędzia. Często pomijane jest budowanie i udostępnianie elektronicznych materiałów edukacyjnych. Ta funkcja przydatna jest na platformach działających na zasadzie marketu, gdzie każdy może się zalogować i opublikować swoje szkolenie, filmik instruktażowy itp. Są to tzw. szkolenia otwarte, dostępne dla wszystkich, czasem na platformie wymagane jest wyłącznie zalogowanie jak np. na platformie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (www.akademiaparp.gov.pl), która finansowana jest ze środków Unii Europejskiej i przeznaczona dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw.

Następnym narzędziem, z którego rzadko się korzysta, jest komunikacja między uczestnikami zajęć. Jest to kolejny komunikator, których pewnie w firmie jest niemało, dlatego rezygnuje się z tej funkcjonalności.

Ostatnim mało popularnym narzędziem jest zbieranie opinii, tzw. ewaluacja szkoleń. Jeżeli firmy już zdecydowały się na e-learning to nie zmienią zdania z powodu opinii pracowników. Do tego narzędzia nie przykłada się dużej wagi, mimo że może być jednym z istotniejszych czynników sukcesu szkoleń e-learningowych. A sukcesem jest osiągnięcie celów dydaktycznych. Poznając preferencje pracowników można im uprzyjemnić proces nauczania a przy tym zmaksymalizować korzyści płynące z wdrożenia platformy e-learningowej.

BIBLIOGRAFIA:
W. Przybyła, M. Ratalewska, Poradnik dla projektujących kursy e-learningowe, Warszawa 2012, str. 60-61.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *