Definicja e-learningu
Nauczanie na odległość od zawsze związane jest z dystansem dzielącym nauczyciela i ucznia. Przesyłanie sobie listów z instrukcjami, kupno kursów językowych z nagraniami native speakerów, radia edukacyjne i telewizja edukacyjna to jedne z wielu przykładów nauki poza szkolną klasą. W dobie Internetu ta metoda nabrała nowego znaczenia.
Autor każdej publikacji dotyczącej e-learningu przedstawia czytelnikom swoją własną definicję tego pojęcia. Wszystkie one są do siebie podobne, ale kładą nacisk na zupełnie inne aspekty. Marek Hyla, autor „przewodnika po e-learningu” na wstępie już zaznacza, że „zdefiniowanie go nie jest łatwym zadaniem, i że termin ten jest bardzo różnie rozumiany”.
Po zebraniu wielu definicji, e-learning można rozumieć jako: kształcenie na odległość, w dowolnym czasie, bez bezpośredniego nadzoru, poza bazą wykładową, z wykorzystaniem technologii informatycznych.
Rodzaje e-learningu
E-learning może przyjąć dwie formy:
- CBT (Computer Based Training), w którym nośnikiem materiałów edukacyjnych są płyty CD i DVD i inne nośniki danych (np. pendrive),
- WBT (Web Based Traning), w którym do przekazywania treści szkoleniowych służy Internet lub zamknięte sieci komputerowe takie jak intranet lub extranet.
E-learning może być przeprowadzony w dwóch trybach:
- asynchronicznym,
- synchronicznym.
W trybie asynchronicznym komunikacja nie zachodzi w czasie rzeczywistym. Przykładem może być kurs językowy, który można uruchomić w dowolnym miejscu i czasie i powtarzać za lektorem słówka. W trybie synchronicznym natomiast wymiana wiedzy następuje w czasie rzeczywistym, czyli np. czat, wideokonferencja itp.
Przykłady e-learningu:
- kursy pozwalające na indywidualną pracę z materiałem,
- Internetowe wykłady,
- szkolenia grupowe na odległość np. konferencje internetowe,
- wideokonferencje,
- dystrybucja treści np. listy e-mailowe,
- wykorzystanie komunikatorów,
- wykorzystanie mechanizmów społecznościowych takich jak np. blogi do oddolnego dzielenia się wiedzą i informacjami.
Definicja szkolenia e-learningowego
A jak sami zainteresowani definiują szkolenie e-learningowe? Zainteresowani czyli ci, którzy muszą wykonywać szkolenia w pracy. W badaniu przeprowadzonym wśród 53 respondentów korporacji z branży telekomunikacyjnej, padło pytanie: Co to jest szkolenie e-learningowe?
Przedstawiam wyniki:
Kategoria | Odpowiedzi respondentów | Suma odpowiedzi | Procent odpowiedzi |
Szkolenie przez Internet | Kurs internetowy (6), lekcja online (2), prezentacja w sieci (1), nauka przez Internet (1), nauka w Internecie (1), szkolenie w Internecie, dostępne dla wszystkich (1), lekcja w sieci (1), na www (1), kurs dostępny w sieci (1), internetowe nauczanie (1), jakieś przez Internet (1), nauczanie przez Internet (2), filmiki na stronie (1), | 20 | 38% |
Szkolenie zdalne | Kurs zdalny (3), nauka zdalna (3), szkolenie zdalne (3), super rozwiązanie- nauka w dowolnym miejscu i czasie (1), | 10 | 19% |
Szkolenie bez nauczyciela | Szkolenie bez nauczyciela (4), lekcja bez nauczyciela (1), szkolenie bez instruktora (2) | 7 | 13% |
Kurs przed komputerem | Kurs przed komputerem (1), nauka w komputerze (2), prezentacja w komputerze (2) | 5 | 9% |
Szkolenie z nowymi technologiami | Szkolenie korzystające z nowych technologii (1), nauczanie z wykorzystaniem nowoczesnych technologii (1), innowacyjne szkolenie (1) | 3 | 6% |
Strata czasu | Strata czasu (2), nuda zabierająca czas (1) | 3 | 6% |
Inne | Szkolenie w domu (1), kurs bez wychodzenia z domu (1), Kurs tematyczny (2), Kurs po kosztach (1) | 5 | 9% |
BIBLIOGRAFIA:
M. Hyla, przewodnik po e-learningu, Kraków 2009, str. 19,
http://www.elearning.pl/filespace/artykuly/Orczykowska.pdf,
W. Przybyła, M. Ratalewska, Poradnik dla projektujących kursy e-learningowe, Warszawa 2012, str. 63,
M. Hyla, przewodnik po e-learningu, Kraków 2009, str. 20-23.